Strategisk retorik och Autentisk kommunikation för ledningsgrupper

Ledningsgruppen är hjärtat i er organisation. Men kraften i det hjärtat definieras av gruppens och ledarnas förmåga att kommunicera.

Insiktsarbetet

Det här coachingprogrammet riktar sig specifikt mot ledningsgrupper som är villiga att gå på djupet i sin kommunikationen genom direktupplevda insikter, praktisk träning framför kamera och individuell feedback med fokus på att nå en mer strategisk, autentiskt och tillitsskapande retorik.

Ledningsgruppens utmaning

Kommunikationen hos ledningsgruppen behöver kunna skapa tillit och övertyga i ett flertal olika kontexter med varierande retoriska syften, i allt från ledarkollegor, personal och, press och aktieägare, från stora scener och små mötesrum, digitalt och fysiskt.

Anpassat för varje grupp

Vi är alla olika och bär med oss varierande erfarenheter och fallenhet. Därför formas innehållet och de praktiska övningarna utifrån gruppens utgångsläge, behov och kontexter.

Tre-stegsprogram i Strategisk retorik och Autentisk kommunikation för ledningsgrupp

Case-exempel

Barn i hatt som står nära en stor stentrappa med solljus och skuggor på väggen.

Syfte och mål

  • Förändra verksamhetens relation och perception till affärsstödet.

  • Höja självförtroendet hos funktionscheferna och affärsstödet i stort.

  • Stärka funktionschefernas retoriska och kommunikativa förmåga att lyckas med ovan gentemot sina stakeholders.

Pedagogisk bas - ADKAR

  • Awareness – Building an understanding of why the change is necessary.

  • Desire – Creating the motivation to support and participate in the change.

  • Knowledge – Providing the necessary knowledge and training for how to change.

  • Ability – Ensuring individuals have the skills and behaviors to implement the change.

  • Reinforcement – Embedding and sustaining the change over time.

Black and white portrait of a woman with curly hair and glasses, smiling.

Helena Liljegren Transformation Lead

"Jag är mycket nöjd med kursens upplägg och genomförande. Deltagarna har fått värdefulla insikter och verktyg som har stärkt deras kompetens inom kommunikationstaktik och strategi. Kombinationen av workshopar och individuella samtal har bidragit starkt till en positiv lärandeupplevelse."

1

Workshop
awareness, desire, knowledge

  • Insikt

    Talarprofil
    Individuella utmaningar, nuläge och önskat läge

    Nuläge
    Insikt i nuläget utifrån strategisk retorik

    Önskat läge
    Insikt i önskat läge utifrån strategisk retorik

    Utveckla din retorik och presentationsteknik. . Barn i hatt som står nära en stor stentrappa med solljus och skuggor på väggen.
  • Strategisk retorik

    Retorisk situation
    Analys och förståelse av retorisk situation

    Strategisk retorik
    Retoriska syften, mål och strategier

    Stakeholder management
    Medel för att övertyga

    Workshops för ledningsgrupper i strategisk retorik. Man som skriver på en glasboard med blå marker i ett kontorsmiljö.
  • Praktisk träning

    Förbereda sin kommunikation
    Utifrån modellerna för strategisk retorik

    Formulera sin kommunikation
    Utifrån modellerna för stakeholder management

    Framföra sin kommunikation
    Praktisk träning framför med individuell feedback

    Edvard Raft Retorik föreläser och ger kurs. Man som håller en presentation eller föreläsning för en publik.

2
Online coaching

knowledge, ability

Person writing on paper at a wooden table with a coffee mug and notebook nearby.

Innehåll coachingprogram

  • Innan första tillfället får deltagaren fylla i en online talarprofil med reflekterande frågor kring sina förkunskaper, utmaningar och målsättningar.

  • Introduktion till coachingprocessen och övergripande mål.

    Insikt och målsättning
    Deltagarna får reflektera över och formulera sina styrkor, utvecklingsområden och personliga kommunikationsmål.

    Strategisk retorik
    Genomgång av de grundläggande retoriska modellerna för strategisk retorik.

    Uppgift
    Deltagarna får en uppgift skickad med en retorisk modell att förbereda inför nästa träff.

    Förberedelsen tar cirka 30 minuter.

  • Praktisk övning
    Ethos och personlig storytelling

    Fokus på att bygga trovärdighet (ethos) i sina presentationer och kommunikation genom storytelling.

    Praktisk övning i att utveckla sin personliga “karaktär” i kommunikationen genom att integrera berättelser som stärker deras budskap.

    Uppgift
    Deltagarna får en uppgift skickad med en retorisk modell att förbereda inför nästa träff.

    Förberedelsen tar cirka 30 minuter.

  • Praktisk övning
    Logos och faktavisualisering

    Fokus på att strukturera sina argument och använda data och fakta (logos) på ett tydligt sätt för att underbygga sitt budskap.

    Praktisk övning att presentera och visualisera logosargument.

    Uppgift
    Deltagarna får en uppgift skickad med en retorisk modell att förbereda inför nästa träff.

    Förberedelsen tar cirka 30 minuter.

  • Praktisk övning

    Pathos och vision

    Fokus på att måla upp en vision för att engagera, övertyga och motivera (pathos).

    Praktisk övning i måla vision och skapa en emotionell koppling till sitt budskap.

    Uppgift

    Deltagarna får en uppgift skickad med en retorisk modell att förbereda inför nästa träff.

  • Finalpresentation och genomgång av talarprofil och handlingsplan

    En avslutande session där deltagaren ger sin avslutande presentation och får en genomgång av sin unika talarprofil med 40 punkters analys av sin retorik, från innehåll till framförande.

    Coachen går igenom en tydlig handlingsplan med deltagarens främsta utvecklingsområden och hur denne kan fortsätta arbeta med och utveckla sina retoriska färdigheter framöver.

3

Workshop

ability, reinforcement

Reflektion

Nuläget i relation till det önskade läget, personligen och utifrån den strategiska retoriken.

Strategisk retorik

Korrigering av strategin, kommunikationen och vägen framåt samt diskussion om kanalval för kommunikationen.

Workshop och handlingsplan

Tillsammans skapar vi en tydlig kommunikativ handlingsplan för hur gruppen fortsatt ska arbeta för att uppnå syftet: Förändra verksamhetens relation och perception till affärsstödet.

People sitting during a seminar, some holding notebooks and a book.

Vill du veta mer, se referenser eller boka ett möte?

Skicka mig ett meddelande så hör jag av mig inom kort.