
Strategisk retorik och Autentisk kommunikation för ledningsgrupper
Ledningsgruppen är hjärtat i er organisation. Men kraften i det hjärtat definieras av gruppens och ledarnas förmåga att kommunicera.
Insiktsarbetet
Det här coachingprogrammet riktar sig specifikt mot ledningsgrupper som är villiga att gå på djupet i sin kommunikationen genom direktupplevda insikter, praktisk träning framför kamera och individuell feedback med fokus på att nå en mer strategisk, autentiskt och tillitsskapande retorik.
Ledningsgruppens utmaning
Kommunikationen hos ledningsgruppen behöver kunna skapa tillit och övertyga i ett flertal olika kontexter med varierande retoriska syften, i allt från ledarkollegor, personal och, press och aktieägare, från stora scener och små mötesrum, digitalt och fysiskt.
Anpassat för varje grupp
Vi är alla olika och bär med oss varierande erfarenheter och fallenhet. Därför formas innehållet och de praktiska övningarna utifrån gruppens utgångsläge, behov och kontexter.
Tre-stegsprogram i Strategisk retorik och Autentisk kommunikation för ledningsgrupp
Case-exempel
Syfte och mål
Förändra verksamhetens relation och perception till affärsstödet.
Höja självförtroendet hos funktionscheferna och affärsstödet i stort.
Stärka funktionschefernas retoriska och kommunikativa förmåga att lyckas med ovan gentemot sina stakeholders.
Pedagogisk bas - ADKAR
Awareness – Building an understanding of why the change is necessary.
Desire – Creating the motivation to support and participate in the change.
Knowledge – Providing the necessary knowledge and training for how to change.
Ability – Ensuring individuals have the skills and behaviors to implement the change.
Reinforcement – Embedding and sustaining the change over time.
Helena Liljegren Transformation Lead
"Jag är mycket nöjd med kursens upplägg och genomförande. Deltagarna har fått värdefulla insikter och verktyg som har stärkt deras kompetens inom kommunikationstaktik och strategi. Kombinationen av workshopar och individuella samtal har bidragit starkt till en positiv lärandeupplevelse."
1
Workshop
awareness, desire, knowledge
-
Insikt
Talarprofil
Individuella utmaningar, nuläge och önskat lägeNuläge
Insikt i nuläget utifrån strategisk retorikÖnskat läge
Insikt i önskat läge utifrån strategisk retorik -
Strategisk retorik
Retorisk situation
Analys och förståelse av retorisk situationStrategisk retorik
Retoriska syften, mål och strategierStakeholder management
Medel för att övertyga -
Praktisk träning
Förbereda sin kommunikation
Utifrån modellerna för strategisk retorikFormulera sin kommunikation
Utifrån modellerna för stakeholder managementFramföra sin kommunikation
Praktisk träning framför med individuell feedback
2
Online coaching
knowledge, ability
Innehåll coachingprogram
-
Innan första tillfället får deltagaren fylla i en online talarprofil med reflekterande frågor kring sina förkunskaper, utmaningar och målsättningar.
-
Introduktion till coachingprocessen och övergripande mål.
Insikt och målsättning
Deltagarna får reflektera över och formulera sina styrkor, utvecklingsområden och personliga kommunikationsmål.Strategisk retorik
Genomgång av de grundläggande retoriska modellerna för strategisk retorik.Uppgift
Deltagarna får en uppgift skickad med en retorisk modell att förbereda inför nästa träff.Förberedelsen tar cirka 30 minuter.
-
Praktisk övning
Ethos och personlig storytellingFokus på att bygga trovärdighet (ethos) i sina presentationer och kommunikation genom storytelling.
Praktisk övning i att utveckla sin personliga “karaktär” i kommunikationen genom att integrera berättelser som stärker deras budskap.
Uppgift
Deltagarna får en uppgift skickad med en retorisk modell att förbereda inför nästa träff.Förberedelsen tar cirka 30 minuter.
-
Praktisk övning
Logos och faktavisualiseringFokus på att strukturera sina argument och använda data och fakta (logos) på ett tydligt sätt för att underbygga sitt budskap.
Praktisk övning att presentera och visualisera logosargument.
Uppgift
Deltagarna får en uppgift skickad med en retorisk modell att förbereda inför nästa träff.Förberedelsen tar cirka 30 minuter.
-
Praktisk övning
Pathos och vision
Fokus på att måla upp en vision för att engagera, övertyga och motivera (pathos).
Praktisk övning i måla vision och skapa en emotionell koppling till sitt budskap.
Uppgift
Deltagarna får en uppgift skickad med en retorisk modell att förbereda inför nästa träff.
-
Finalpresentation och genomgång av talarprofil och handlingsplan
En avslutande session där deltagaren ger sin avslutande presentation och får en genomgång av sin unika talarprofil med 40 punkters analys av sin retorik, från innehåll till framförande.
Coachen går igenom en tydlig handlingsplan med deltagarens främsta utvecklingsområden och hur denne kan fortsätta arbeta med och utveckla sina retoriska färdigheter framöver.
3
Workshop
ability, reinforcement
Reflektion
Nuläget i relation till det önskade läget, personligen och utifrån den strategiska retoriken.
Strategisk retorik
Korrigering av strategin, kommunikationen och vägen framåt samt diskussion om kanalval för kommunikationen.
Workshop och handlingsplan
Tillsammans skapar vi en tydlig kommunikativ handlingsplan för hur gruppen fortsatt ska arbeta för att uppnå syftet: Förändra verksamhetens relation och perception till affärsstödet.
Vill du veta mer, se referenser eller boka ett möte?
Skicka mig ett meddelande så hör jag av mig inom kort.