RETORIK & STORYTELLING
2 enkla Storytelling-tekniker, kinesisk maffia och Venedigs lugn
Edvard Raft | Retorikkonsult ● Kursledare ● Föreläsare
22 maj 2018
“Så jag var ju tvungen att gå upp till Triaden (三合会) och be om ursäkt.”
Vissa saker glömmer vi aldrig. Jag satt på en uteservering vid en av Venedigs många kanaler tillsammans med några vänner från min skrivarskola. Venedig har ett alldeles särskilt lugn över sig på kvällen om du lyckas hitta till rätt delar av staden. Det sveper in mellan husen i takt med att skuggorna blir längre och solen försvinner bakom takåsarna. Röster från turisterna tycks ätas upp av vattnet och försvinna bort mellan de falnande husen. Vi hade precis avslutat middagen, hunnit dricka lite för mycket vin och lyssnade till vår underbara lärare som höll låda. Inte förvånande så kunde en lärare på en Skrivarskola berätta historier, och vi hade precis fått höra om hans korta karriär som dörrvakt i Hong Kong. Bilden av historiens upplösning, då han stod med presenten under armen vid det tatuerade brottssyndikatets dörr, har naglat sig fast i mitt minne.
“Så jag var ju tvungen att gå upp till Triaden (三合会) och be om ursäkt.”
Den här historien hörde jag för över 17 år sedan – men vissa saker glömmer vi aldrig – och välbcrättade historier är en av dem. Som jag skrev i min förra artikel “Om Beslutsfattande, Emotionell Retorik & Storytelling” så har Storytelling en enorm kraft att beröra människor och få dem att se det du ser, förstå det du förstår och känna det du känner. Men det finns framförallt två stora utmaningar för alla oss som önskar använda Storytelling i vår kommunikation med andra.

1. Hur finner vi våra berättelser?

2. Hur paketerar vi berättelserna dramaturgiskt?

Båda dessa frågor ger jag dig nedan verktyg för att besvara.

1. Hur finner vi våra berättelser?

Först och främst behöver vi uppmärksamma ett förbisett faktum: Vad som för dig betraktas som en vanlig dag på jobbet, kan för någon annan vara ett perfekt exempel för den utmaning som denne står inför. Näst intill varje gång jag försöker hjälpa någon att finna berättelser så hittar vi den precis där mitt framför ögonen på oss. Men på grund av blygsamhet (det vill säga svensk misstolkad ödmjukhet) och en okunskap om att vi egentligen bara vill höra ett kronologiskt återberättande av vad som faktiskt skett, har historien inte kommit fram tidigare. Det är som att vi tror att saker och ting händer av sig själva. Något har hänt som lett till något annat, som lett till något annat. Vad var det där avgörande ögonblicket som tippade ett beslut åt ena eller andra hållet? Var det något som sades? Var det en insikt du fick? Vad hände? En väg för att hitta rätt berättelse kopplad till det budskap du har är att gå via känslan.    

“Våra känslor är portar till våra minnen”
Hittar du känslan och öppnar porten så kan du följa känslans brödsmulor hela vägen hem till din berättelse. Det lät ju vackert, men hur går det till rent praktiskt? Titta till exempel på din tes eller bärande idé med en presentation du givit. Vad handlar den om? Låt oss för enkelhetens skull säga att den handlar om GDPR (för det har vi ju inte hört nog om). Det du vill säga med din presentation är: För att förstå vad GDPR innebär för företag X behöver du bryta ner det i små delar. Det här idén kan sägas ha en positiv och en negativ sida – som är kopplade till en positivoch en negativ känsla. Den negativa känslan handlar om hur det faktiskt känns i kroppen när något upplevs övermäktigt. Något är för stort att ta in, som att plötsligt få en vattenläcka i sitt hem och behöva flytta till helgen: packa allting, få med familjen, hitta ett nytt boende, och samtidigt klara av mötet på fredag. Ta in den känslan så mycket du bara kan. Blunda om du så vill och andas in det övermäktiga. Får du några minnen? Är det några bilder som swishar förbi?
“Saker vi minns är alltid kopplade till en känsla.”
Kanske handlar det om något från din barndom, kanske något från ditt tidigare jobb, eller bara något som hände dig förra veckan? Oavsett så har du här grogrunden till den berättelse som kan passa i sammanhanget. På samma sätt kan du använda den positiva känslan. När du klarade av något till synes övermäktigt. Ta in den känslan, blunda och andas in den, låt den fylla hela din kropp. På det här sättet kan du finna berättelser för båda aspekter av din idé. Klippet nedan är ett bra exempel på en personlig historia som direkt kopplas till den idé som talaren vill förmedla:
There is Power in Identity.

2. Hur paketerar vi berättelserna dramaturgiskt?

Men hur börjar vi då? Hur får vi ihop vår historia med en början en mitt och ett slut? Som jag nämnde ovan så är grunden för en berättelse inte svårare än att faktiskt återge det som hände i kronologisk ordning. Det du behöver göra är att finna de avgörande ögonblicken i berättelsen som leder oss fram tills dess upplösning; eller åtminstone till där vi befinner oss idag. Den model jag själv fastnat för som hjälper oss att finna berättelsens viktiga händelser är den så kallade Pixar Story Spine.

En tolkning av en välkänd film utifrån modellen: Det var en gång… en fisk som hette Marlin som älskade sin son Nemo mer än allt annat. Och varje dag… försökte han skydda Nemo från havets alla faror. Tills en dag då… då Nemo fångades av en dykare. På grund av det… var Marlin tvungen att lämna sitt trygga rev för att kunna hitta sin son. På grund av det… träffade Marlin hajar, maneter och andra faror. På grund av det… var Marlin tvungen att utmana sin tillit till livet och släppa kontrollen Ända tills… Marlin lärde sig att släppa sina rädslor och lita på att Nemo kunde rädda Dori från fisknätet. Och sen den dagen… Gav Marlin Nemo utrymme att utvecklas och lära sig på egen hand. Och sensmoralen med den här berättelsen är att föräldrar behöver släppa taget om sina barn för att de ska få chans att växa upp. Varje punkt ovan representerar en så kallad Story Beat. De är de viktigaste ögonblicken i berättelsen. Du ska i en Story Beat berätta VAD som händer inte HUR. Modellen används för att hitta kronologin och dramaturgin, inte detaljerna, de kommer sen. Precis på samma sätt kan du bygga din egen berättelse. 1. Hitta känslan i ditt budskap 2. Följ känslan till dess ursprung, där bor berättelsen 3. Fyll din Story Spine med dina Beats Det här är förstås ett enormt ämne, på vilket jag här bara skrapat på ytan, och många fler frågor finns det.

  • Hur finner vi berättelsens Tema och Sensmoral?
  • Vad är huvudkaraktärens Wants och Needs?
  • Vad är “The inciting incident” och “Point of no return”?
  • Ska jag berätta positiva eller negativa berättelser för min publik?
  • När ska jag berätta? I inledningen, mitten eller i avslutet av min presentation?

Om vi blickar bakåt i våra liv så finns där historier att berätta. Det finns en stor historia som du är mitt uppe i just nu. Och det finns många små historier i den. För min lärare på skrivarskolan var den där nervösa knackningen hos Triaden kanske en vändpunkt, en Beat, i hans liv. Och på grund av det… Det kommer vi nog aldrig få veta… Eller så var det bara något som passerade men som skapade ett minne för livet, inte bara hos honom, utan hos alla oss som satt där på uteserveringen, vid kanten av den stilla kanalen med det stämningsfulla ljuset och de dova rösterna som försvann bort mellan husen. Men en historieberättare blickar inte bara bakåt. Varje dag är ett tomt blad som vi är med och skapar. Varje dag skapar vi våra egna och andras minnen att se tillbaka på. Vi skapar våra egna Beats. Vilken är din nästa?

Om du gillar vad du läst gör du mig en Jättetjänst om du ger artikeln en Tumme Upp, Kommenterar och Delar den med ditt nätverk. Följ mig också här och på LinkedIn så kommer jag att fortsätta utforska det här ämnet tillsammans med dig. Eller skriv mig bara en rad om du vill bolla hur du kan komma vidare med din Retorik och Storytelling. Vill du lära dig mer om detta och inte minst hur du eller den organisation du representerar kan bli bättre på att finna, paketera och berätta era historier, vare sig det handlar om sälj, ledarskap eller kultur och varumärkesbyggande, då vill jag rekommendera min mycket uppskattade workshop kring just Emotionell Retorik och Storytelling. Där tar vi det hela vägen, i slutet på dagen har ni med er sanna välpaketerade berättelser från er själva – och dessutom tekniker att fortsätta bygga er Storytelling. Läs mer om Workshoppen och boka:

Mina Kurser och Workshops

En Kurs eller Workshop är startskottet på en utvecklingsresa. En stor del av utvecklingen sker efter träningsinsatsen. För att den utvecklingen ska äga rum krävs det att utbildningen ger ett starkt avtryck. Insikt, förståelse, upplevelse och känslomässigt laddad motivation är nyckelord för att lyckas på sin resa.

Gratis e-bok + Kommande blogposter i din inkorg + 50% rabatt på retorisk analys med din unika talarprofil

Anmäl dig till nyhetsbrevet så skickar jag allt ovan på en gång! Du kan vara lugn, du kommer inte känna dig spammad. 

Tack! Du har strax ett mail i din inkorg! Glöm inte att titta i din skräppost om det inte kommit fram.

Dela

Dela inlägget med ditt nätverk!