FIND YOUR WHY

Workshop 1 dag

Insikt | Samförstånd | Uttryck

BAKGRUND

De flesta organisationer kan berätta Vad de gör men merparten av dem kan inte berätta Varför de gör det. Vårt tydligt formulerade WHY är fundamentet som vårt arbete bör vila på. Det skapar, tydlighet, mening och motivation åt oss själva, hela vår organisation och inte minst våra uppdragsgivare. Vårt tydligt formulerade WHY är underlaget som all annan kommunikation utgår ifrån.

SYFTE

Arbeta fram ert WHY-STATEMENT som hela organisationen kan skriva under på, och därefter berättelsen som backar upp det. Så att ni blir tydliga i varför ni finns, vad ni tillför, hur ni ser på både omvärlden och framtiden. Genom ert Why-Statement och er ”Backstory” skapar vi mening och motivation både internt och externt.

HUR

Genom en strukturerad Workshop börjar vi tillsammans formulera ert WHY och berättelsen som backar upp det. Därefter arbetar Edvard Raft Retorik vidare med ert WHY-STATEMENT och er berättelse tills den är redo att spridas.

Workshoppen som tas fram utgår från Simon Sineks böcker Start With Why och Find Your Why samt teorin och modellerna bakom The Pixar Story Spine. Därutöver Retoriska modeller kring syfte, retorisk situation och struktur.

VAD

Resultatet med arbetet är:

  • Ert Why Statement som ett stycke i 1-3 meningar.
  • Er Backstory som berättar hur ni ser på världen och ger bakgrunden till ert Why-Statement.
  • Målbild 1 A4 sida.

Läs också min bloggartikel på temat:
https://www.edvardraft.se/find-your-why/

Delar ut innehållet
  • Syfte och mål
  • Retorisk situation
  • Trosuppfattningar
  • Storytelling
  • Why-How-What-formulering
Målgrupp

Kursen vänder sig till er som är redo att tillsammans se på er själva och den organisation ni representerar. Att vända blicken inåt för att skapa den retoriska plattform som er interna och er externa kommunikation sen kan vila på och utgå ifrån. Oftast är det ledningsgrupper som går igenom denna workshop, men det kan också vara intressenter i större transformerande projekt. Kontakta mig för referenser.

The single biggest problem in communication –  is the illusion that it has taken place.

/George Bernard Shaw
Författare

Begär offert

Fyll i ett kort formulär för att specificera din förfrågan. Jag återkommer med en offert inom 48 timmar.

Föreläsning

Alla Kurser och Workshops går även att lyssna till i föreläsningsformat på mellan 1-2 timmar. Då med fokus på inspiration. Se exempel på föreläsningar här.

Fler Kurser & Workshops

Retorik | Steg 1

Utgångspunkten för Retorik och Presentationsteknik Steg 1 är retorikens ”Partesmodell”, som tar oss från idé till framförande. Kursen behandlar allt från inledning till avslut, argumentation genom både logik, känslor och karaktärsbevis.

Till Kursen ›

Retorik | Steg 2

Retorik och Presentationsteknik Steg 2 är en fortsättningskurs för alla som genomfört Retorik och Presentationsteknik Steg 1. Vi fördjupar oss bland annat i de retoriska teorierna kring argumentation och gör övningar kring kroppsspråk och att finna och förstärka våra naturliga gester.

Till Kursen ›

Train the Trainer

Liksom de flesta av mina kurser är denna utvecklad utifrån en konkret förfrågan från en av mina kunder. I detta fall ett av världens största IT-bolag som önskade träna sina europeiska säljtränare och utbildare i retorik, kommunikation, Storytelling och hur du blir en mer engagerande talare.

Till Kursen ›

Retorik | Talängslan

Handsvett. Höjd puls. Krampande muskler. Vi har alla upplevt det. I den här kursens fokuserar vi mer på att både förstå vad som händer i kroppen och varför. Vi lär oss om våra egna reaktioner på talarsituationen, hur vi kan bemästra dem, och slutligen arbeta mot målet att släppa dem.

Till Kursen ›

Storytelling

Berättelsen är vår äldsta budskapsbärare. Genom historien har vi lärt oss, utvecklats och överlevt med hjälp av berättelser, och inom retoriken är berättelsen en av de viktigaste medlen för att övertyga. Med hjälp av MRI scanning, vet vi idag hur den mänskliga hjärnan påverkas av berättelser.

Till Kursen ›

Er Retoriska Plattform

Har ni en samsyn kring hur ni vill kommunicera? Hur uppfattas ni idag och hur vill vi uppfattas? Vilket är er organisations grundläggande syfte? Vilket är er organisations VARFÖR? Med hjälp av strukturerade retoriska modeller utvecklar vi er retoriska plattform.

Till Kursen ›

Vill du ha materialet som pdf?

Vill du på ett enkelt sätt kunna läsa om kurserna i lugn och ro? Eller kanske presentera dem för andra? Klicka på ikonen för att ladda ner.

Anpassade Kurser och Workshops

Självklart utvecklar jag också tillsammans med er kurser, workshops eller längre program som anpassas direkt efter era behov.

Redo för en första kontakt?

Ring eller maila mig om du vill bolla dina tankar, idéer och funderingar. Offertförfrågningar får du svar på inom 48 timmar.

Gratis e-bok + 50 % rabatt på retorisk analys med din unika talarprofil + Inspiration

Följ mitt nyhetsbrev genom att lämna din mail här så skickar jag allt ovan på en gång! Du kan vara lugn, du kommer inte känna dig spammad. 

Tack! Du har strax ett mail i din inkorg! Glöm inte att titta i din skräppost om det inte kommit fram.

Dela

Dela inlägget med ditt nätverk!