Storytelling

1 dag

Beslutsfattande | Emotionell Retorik | Storytelling

Innehåll

Berättelsen är vår äldsta budskapsbärare. Genom historien har vi lärt oss, utvecklats och överlevt med hjälp av berättelser, och inom retoriken har berättelsen alltid varit ett av de viktigaste medlen för att övertyga. Idag vet vi, med hjälp av MRI scanning, hur den mänskliga hjärnan påverkas av att lyssna till berättelser. När vi kombinerar den kunskapen med dagens moderna forskning kring beslutsfattande, så kallad neuroekonomi, och neurovetenskap, så blir det väldigt tydligt att emotionell retorik är en nyckel för att påverka andra och att Storytelling är ett otroligt effektivt verktyg för det.

Akt ett: Insikt

Vi fördjupar oss i de mekanismer som påverkar vårt beslutsfattande och svarar på frågan hur mycket vi egentligen styr våra egna beslut. Utgångspunkten är modern forskning inom neuroekonomi och neurovetenskap. Idag vet vi, tack vare forskning, att känslor är den viktigaste faktorn för vårt beslutsfattande.

Akt två: Teori och modeller

Storytelling är troligen vårt främsta verktyg för att skapa Emotionell Retorik. I akt 2 tittar vi på dramaturgiska modeller för just effektiv Storytelling. Vi lär oss hur Pixar bygger sina kända berättelser och hur vi själva kan bygga våra på samma sätt.

Akt tre: Workshop

Genom strukturerade samtal och frågeställningar finner vi, sållar och delar de berättelser som bor inom dig eller din organisation. Därefter paketerar vi dem enligt de modeller vi lärt oss i Akt 2.

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som vill stärka din förmåga att nå fram med och övertyga med dina budskap och förstår att det krävs något mer än de vanliga argumenten. Du är en relativt van talare och du har troligen en viss erfarenhet av retorikträning men det är inget krav. Tidigare kursdeltagare innefattar säljare, chefer och ledare, affärsutvecklare som behöver kommunicera och övertyga på en mer strategisk nivå.

Missa heller inte mina artiklar på ämnet:

Om Beslutsfattande, Emotionell Retorik och Storytelling

Om Triaden och 2 enkla tekniker för Effektiv Storytelling

 

 

– Ögonöppnare som får igång tankeverksamheten i en annorlunda riktning!

– Uppskattar verkligen att ta del av Edvards insikter och kunskap.

– Älskar dialogerna, upplägget, tankarna!

– Mycket bra kurs.

Deltagare 2018

IT

Recension

Utvärdering från senaste workshoppen:
4,5 av 5

If you want to be decisive in decision making – then you really want to harness the power of emotion in shaping your decisions.

 

/Baba Shiv
Professor i Marknadsföring – Stanford Univerity

Fler Kurser & Workshops

Retorik | Steg 1

Utgångspunkten för Retorik och Presentationsteknik Steg 1 är retorikens ”Partesmodell”, som tar oss från idé till framförande. Kursen behandlar allt från inledning till avslut, argumentation genom både logik, känslor och karaktärsbevis.

Till Kursen ›

Retorik | Steg 2

Retorik och Presentationsteknik Steg 2 är en fortsättningskurs för alla som genomfört Retorik och Presentationsteknik Steg 1. Vi fördjupar oss bland annat i de retoriska teorierna kring argumentation och gör övningar kring kroppsspråk och att finna och förstärka våra naturliga gester.

Till Kursen ›

Train the Trainer

Liksom de flesta av mina kurser är denna utvecklad utifrån en konkret förfrågan från en av mina kunder. I detta fall ett av världens största IT-bolag som önskade träna sina europeiska säljtränare och utbildare i retorik, kommunikation, Storytelling och hur du blir en mer engagerande talare.

Till Kursen ›

Retorik | Talängslan

Handsvett. Höjd puls. Krampande muskler. Vi har alla upplevt det. I den här kursens fokuserar vi mer på att både förstå vad som händer i kroppen och varför. Vi lär oss om våra egna reaktioner på talarsituationen, hur vi kan bemästra dem, och slutligen arbeta mot målet att släppa dem.

Till Kursen ›

Storytelling

Berättelsen är vår äldsta budskapsbärare. Genom historien har vi lärt oss, utvecklats och överlevt med hjälp av berättelser, och inom retoriken är berättelsen en av de viktigaste medlen för att övertyga. Med hjälp av MRI scanning, vet vi idag hur den mänskliga hjärnan påverkas av berättelser.

Till Kursen ›

Er Retoriska Plattform

Har ni en samsyn kring hur ni vill kommunicera? Hur uppfattas ni idag och hur vill vi uppfattas? Vilket är er organisations grundläggande syfte? Vilket är er organisations VARFÖR? Med hjälp av strukturerade retoriska modeller utvecklar vi er retoriska plattform.

Till Kursen ›

Anpassade Kurser och Workshops

Självklart utvecklar jag också tillsammans med er kurser, workshops eller längre program som anpassas direkt efter era behov.

Redo för en första kontakt?

Ring eller maila mig om du vill bolla dina tankar, idéer och funderingar. Offertförfrågningar får du svar på inom 48 timmar.

Få min senaste E-bok

Innan du ger dig av, lämna din mail här så skickar jag dig en länk till min senaste E-bok. Du kan vara lugn, du kommer inte bli spammad. 

Tack! Du har strax ett mail i din inkorg! Glöm inte att titta i din skräppost om det inte kommit fram.